donderdag 3 november 2011

stervensbegeleiding van dieren

Stervensbegeleiding van dieren
Begint je dier dermate last te krijgen van fysieke klachten waardoor je naar de dierenarts gaat en de dierenarts je adviseert je klaar te maken om het dier te laten inslapen? Of is het dier in één keer abrupt van je weggenomen door een ongeval? Deze en meerdere voorbeelden hebben allen met ons eigen menselijke verdriet te maken. En dat mag ook! We mogen verdriet hebben als een dierbare overlijd of heel erg ziek is.
Heb je nog vóór het inslapen vragen over het dier of wil je weten hoe het dier ervoor staat, bijvoorbeeld welke boodschap wil het dier je nu nog meegeven, wat wil hij of zij me nog vertellen over zijn/haar leven tot nu toe, heeft het veel pijn, waar heeft hij of zij allemaal last van? Maar ook voor jezelf; hoe kan je het dier loslaten en hoe kan je omgaan met jouw verdriet?

In deze belangrijke periode is het mogelijk om het dier te begeleiden en te ondersteunen. Maar niet alleen het dier, ook jij kan door mij in deze periode begeleid worden.

Hoe verloopt de begeleiding? Een praktijkvoorbeeld:
Ik, Mirjam, maak contact op afstand. Dat wil zeggen ik ben niet fysiek bij jou thuis. Waar 2 mobiele telefoons met elkaar contact kunnen maken, zonder fysiek draadje er tussen, maak ik contact met het dier. Het contact kan met of zonder foto en kan via de telefoon of via e-mail. Ik stem me letterlijk af op jullie energiefrequentie en laat na het contact jullie ook weer in jullie eigen hoedanigheid. Hierdoor krijg ik woorden, beelden, gevoelens, lichaamelijke activiteit etc. van het dier door.

Het is als het ware of ik in het gehele leven van het dier duik. Ik krijg mooie dingen te zien wat het dier heeft meegemaakt, de fysieke status van het nu en wijsheden voor eigenaar en eigenlijk voor ons allemaal.

Zo had ik onlangs contact met een kat die 14 jaar was, ingevallen flanken en bijna niet meer kon ademen. Ik wist op dat moment alleen dat het dier 14 jaar was en niet hoe het eruit zag. In mijn beeld zag ik het fysieke dier en gaf in woorden aan wat ik 'zag'. De eigenaar kon dit bevestigen. Ook kreeg ik een bal in de buik te voelen en dat de kat moeilijk kon slikken. Dat was precies wat de dierenarts ook had gevoeld en gezien en aangaf dat het wellicht kanker kon zijn. Ik kon helemaal in het beeld van de dierenarts meegaan. Ook het gevoel dat de bal als een zware, donkere energie overkwam.

Verder zag ik dat het dier veel liefde kon geven aan 1 bepaalde vrouw en dat bleek ook waar te zijn want de vrouw in kwestie was sinds dat de kat in huis kwam met haar alleen. Ik zag de kat trots en blij zijn in wie zij was, dat ze zich mooi vond en dat ze met trots op haar leven terug keek. Dat ze graag overal mee naar toeliep waar haar vrouwtje naar toeliep en dat het leek dat de mevrouw in kwestie hele verhalen met haar hield alsof ze tegen een vriendin sprak. Voor de eigenaar is dat een hele fijne bevestiging dat zij dat ook altijd zo voelde en dat de kat dit teruggaf dat zij het ook zo ervaarde. Dit is heel persoonlijk en velen praten hier niet over want wij mensen vinden dat vaak raar. Maar dit zijn zulke mooie en liefdevolle momenten waar we op kunnen leunen en ons hart mee kunnen vervullen.

De fysieke klachten logen er in dit voorbeeld niet om en ik vond het advies van de dierenarts leidend (het dier op korte termijn te laten inslapen). Alleen is het niet aan mij om te bepalen wanneer het dier dient in te slapen. Ik respecteer iedereen zijn keuze en (be)handelingen. Want diep down weet ik en de dieren ook dat ze op korte termijn gaan overlijden maar bij hen is tijd niet leidend, dat doet er niet toe. Soms krijgen of nemen ze die tijd zodat de eigenaar op een goede manier afscheid kan nemen van het dier. Wederom iets heel moois dat dieren dat voor ons doen en overhebben!

Wat ik doe ik geef de status van het 'nu' aan. Hoe voelt het dier zich en wat geeft het als boodschap mee aan de eigenaar.

Noem het spiritueel of noem het bovennatuurlijk maar in mijn gedachte hing de kat in kwestie al boven haar lichaam. Was ze al afscheid aan het nemen van haar aardse bestaan. Ze had vrede met waar zij en haar eigenaar nu in stonden. Ze gaf haar eigenaar mooie bepalende boodschappen mee die ik te persoonlijk vind om te delen maar waar de eigenaar met tranen in haar ogen het verhaal invoelde en waardevol vond voor haar eigen persoonlijke ontwikkeling.

Mogelijkheden
Het is mogelijk om het dier en jou gedurende een periode te begeleiden. Dit kan bijvoorbeeld zijn vanaf het moment dat mijn begeleiding wordt ingeroepen tot aan het overlijden. Maar ook een eenmalig contact (begeleiding) is mogelijk, b.v. op het moment dat je je dier laat inslapen.
Dit is afhankelijk van jouw wensen en de behoefte van het dier. Na het eerste contact zal ik in overleg met jou dit bespreken en kijken hoe we de begeleiding het beste kunnen invullen.

Het is ook mogelijk om met reeds overleden dieren in contact te gaan.
Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het afscheid nemen van je dier een verdrietige, maar ook een zeer mooie, waardevolle ervaring kan zijn, waarin het contact met je dier zo onbeschrijflijk is…
Dankbaarheid voor de onvoorwaardelijke liefde die je dier je heeft gegeven. Elkaar los durven laten, wetende (voelende) dat het contact met je dier er altijd zal zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten